16 januari, 2009

"In vino veritas" sa Plino den Äldre (Gaius)

Som för många andra är det fredag kväll. Vad andra gör kan bara spekuleras om, men ofta faller 'att göra'-ramen inom någonting som inte sker varje kväll under veckan. Jag själv äter en bit god mat tillsammans med E; rosagrillad ryggbiff med rotsaker, ångad broccoli och kryddig rödvinssås. Till det dricker jag ett(ehrm) glas fantastiskt Shiraz, Penfolds BIN 28.


Vin, ja.

När jag igår såg filmen Sideways, för övrigt lätt på min top 5 över världens bästa filmer, blir man inte mindre sugen. Helt enkelt, jag älskar vin. Två av mina stora dygder och laster i livet är just vin och choklad. Var och en för sig, absolut, tillsammans allra helst. Jag vet inte vad det är med vin, men någonting hos denna eminenta och exploderande smaksensation är som ett mentalt fyrverkeri när tungans papillarer och gommens neuroner skickar signaler till hjärnan som ett ettrigt stroboskop. Skulle aldrig påstå jag är någon vinkännare, ännu mindre en aspirerande junior-sommelier. Snarare skrattade jag synnerligen gott när jag läste Emils fantastiska text om just vin eftersom den är helt på pricken. Vin smakar inte skumbanan. Jag kan avgöra om ett vin är gott eller inte, men om det smakar rostad fatkaraktär eller hintar om en viss typ av ost går mig i ljusfart förbi. Ta det vin jag dricker just nu, BIN 28. Penfolds viner är riktigt goda, men så har jag också en inte så liten fabliesse för australienska och nya zeeländska viner. I alla fall. Doften och smaken kan med lite god vilja och ännu lite mindre önsketänkande, förutom jäst druvsaft, hinta om just lite plommon och mörka bär.
Örter? Well, kanske.
Lakrits? Går mig förbi.
Är det gott? Ja man så in i hela heta helvetet.

Det räcker för mig.

Överväger att snart gå och plocka fram någonting mer lyxigt som väntar mig och E, en liten kartong med fantastiska chokladpraliner från Lily O'Brien. Fredag som sagt. Kombinationen av både gott vin och lyxig choklad kanske är en bra utgångspunkt för lite friskrivning. Nu kanske ni undrar, eller så inte, vad friskrivning är. I grund och botten är det bara en stund (eller längre) av kreativt skrivande. Att ta en fras, reflektera över den och sedan låta huvudet gå blankt. Att skriva med frasen i fokus. Vad som kommer ut är mindre viktigt utan bara att någonting kommer ut. Själva betydelsen av det är totalt subjektivt. Logiken är inte en del av det. Sväva ut. Exempelvad jag skrivit tidigare finns till både höger och vänster samt högt och lågt.

Det blir vad det blir. Fredag är det likväl.

3 kommentarer:

KrimDoc sa...

Ännu en culinarisk eskapad. :)

Innan jag inledde min lite hälsosammare livsstil, så åt jag upp dotterns julklapp som bestod i 12 likörtryfflar av olika smak. (Det gäller o frossa medans man kan)

Vin och choklad (mörk tryffel) är så hiskeligt rätt!

/Mr F

Dr. Jollan sa...

mm, låter helt fantabulous...och shiraz är en av mina absoluta favoritdruvor för rött vin. Gewürztraminer för vitt. Kryddigt ska det vara. ha en fin helg :)

Fredrik sa...

Mr F, vin och choklad är alltid rätt. Alltid.

Dr J, det var det. Shiraz är kungligt gott, gewürztraminer likväl för vitt. Helgen var god, tackar som frågar.