17 januari, 2009

Älg

- Som människa är jag misslyckad men som älg är jag ganska lyckad.

En älg anser att skallen skall hållas på jämn nivå. Dom utgår ifrån att hornen skall bäras i fullständigt vågrätt läge genom världen. Och så springer dom och kutar på med det där hornet och liksom bär upp det bara, håller det uppe i jämn nivå, och så springer dom med bena åt alla håll. Slängande. Så är det.
Tankegången med det rakt burna hornet är något väldigt vackert och geometriskt abstrakt.
Älgen är skogens servitör.

Om man ser en älg stå och sova lutad mot ett träd, kan man gå fram och såga av trädet. Då vaknar älgen, och är ett lätt byte.

Jag stod på pass och skulle bevaka en ganska lång sträckning av skogen, då det plötsligt från en dunge utskilde sig ett antal långbenta varelser, som hade löst på sig grenar, som hängde ner från skallen, knutet med snören. Och tro mig eller ej, dom lyckades med knepet. Jag sköt för sent. Det var soldater från I1.
För att demonstrera min skjutskicklighet brukar jag kasta upp älgen och skjuta ett hål genom den. Jag sköt av misstag rakt genom ryggsäcken på min kompanjon, där han stod på pass. Det visade sig vara rätt lyckligt, för en älg hade krupit ner där och gömt sig. Jag sköt honom så fiffigt att jag fick räven på samma gång.

Jag stod på det där passet hela dagen, men det hände ingenting, så mot kvällningen skubbade jag hem över mossen högt bärande mina horn. Mina av mina nyförvärvade vänner erhållna horn. Säga vad man vill, men det står en härlig doft av pors och skvattram kring älgar. Och leriga stövlar.

Man stoppar upp en älg genom att suga ur innanmätet och blåsa in frisk luft. Det behöver dom. Dom har sprungit i sån där sur mossig luft hela sitt liv med benen slängandes. Det blir dom glada av. Luften alltså. Men det är inte synd. Det är knappast ens förskräckligt. Så det är inte så underligt att man ser uppstoppade älgar som står och smågarvar med tungan utsträckt lite grann.
Jag vill ha korv och två resväskor gjorda på den här älgen. och en rakborste. Av hornet. Och av det andra hornet vill jag att ni gör en askkopp en takkrona eller en lövräfsa.

En älgs horn symboliseras av två knäppta, på avstånd från varandra hållna, händer.

2 kommentarer:

Boris sa...

Du är en mycket sjuk person men detta var briljant....

Fredrik sa...

Boris, såklart det är briljant. Sjukdomsgrad är dessvärre relativt och högst individuellt.