19 januari, 2009

Litterär önskan (och kärleken till High Fidelity)

High Fidelity är till ända. Vilken briljant histora, det var bara att ge upp och älska den från första till sista blad. Nu måste jag se filmen och se om den levererar ens nämnvärt lika väl.

Dagens soundtrack boken till ära.
John Wesley Harding - I'm Wrong About Everything.

Så vad ska man läsa nu? Här är önskelistan...

Robin Hobb - The Farseer Trilogy
Alan Sokal - Beyond The Hoax / Fashionable Nonsense
Terry Pratchett - Colour of Magic
Khaled Hosseini - Flyga Drake
Sara Kadefors - Fågelbovägen 32
Dawkins Richard - Illusionen om Gud
August Strindberg - Inferno
Ann Heberlein - Jag vill inte dö, jag vill bara inte leva
Sören Wibeck - Jesus: jude, rebell, gud?
Bob Hansson - Kärlek, hur fan gör man? Bob Hansson frågar dom som vet
Neil Gaiman - Neverwhere
Sonja Olin-Lauritzen - När människan möter medicinen
Raymond Khoury - Ormens Tecken
Chuck Palahniuk - Snuff
Rhonda Byrne - The Secret
Martin Lönnebo - Van Goghs rum: människans mognad
Dee Dee Myers - Why Women Should Rule The World
Nikanor Teratologen - Äldreomsorgen i Övre Kågedalen

Beslut. Mild ångest. Beslutsångest.
Tentapluggar så länge...

7 kommentarer:

E sa...

Colour of Magic och Flyga drake tycker jag.

Anonym sa...

Vilken bra lista över ny litteratur jag vill läsa. Är dålig på romaner men älskar biografier eller memoarer...

Fredrik sa...

E, Colour of Magic känns nästan given. Flyga Drake är mer en sådan där "måste läsa bok" eftersom alla andra läst den och hyllar den till skyarna. Ofta har jag blivit besviken på hypade böcker, men vem vet..

Maria, jag försöker ha en någorlunda balans mellan de två.

Anonym sa...

Hobb: Fanfuckingtastic. Missa inte. Men bered dig på att det tar lite tid att tugga sig igenom, det är ju inte direkt femtio sidor (jag har, om du vill låna).
Gaiman: Also, missa inte.
Sokal: Öhm, min disputationspresent (från en handledare) som jag fortfarande inte kommit längre än typ tjugo sidor i ... verkar dock ytterst läsvärd.
Myers: Ännu en disputationspresen (från betygsnämnden) som jag kanske läst halva av. Också läsvärd.
Kadefors: Den här hörde jag som ljudbok, och jag hade ont i magen genom hela och undrade varför jag inte stängde av.
Pratchett: Kunglig, även om det finns andra av honom som jag gillar bättre.
Heberlein: Började läsa i fredags, men har inte orkat fortsätta än; det är för påfrestande att inte veta om jag skall vilja krama eller läxa upp författaren.

Fredrik sa...

Tolkia, det är alltid lika roligt läsa dina högst härliga analyser av böcker. Tror det får bli Hobb och hans trilogi nu. Behöver fortsätta i skönlitteraturen ett tag till.

Marie sa...

Har bara sett filmen, men inte läst boken - kanske man borde göra.

Fredrik sa...

Mårr, boken är briljant. Filmen kan jag inte uttala mig om ännu men den ska ses i dagarna.