15 januari, 2009

En bra dag

Massor med experiment att bolla runt med. Laborativt i både sterilhooden och PCR-labbet (jo det finns en plan för ett 45Ca-exp), analyser, databehandling (aka diagram en masse), mikroskopering (aka billig onykterhetskänsla), planering etc. Dagar på labbet när man inte behöver stressa och samtidigt får göra lite allt möjligt är bland de absolut bästa. Ett gratis stimulantia utan närvaro av antagonister i någon form. Förmiddagen bjöd även på en session postervisning där "några" studenter presenterade sina exjobb från samma utbildning som jag examinerades ifrån för ganska precis två år sedan (om ni visste hela min universitetshistoria skulle ni sätta i halsen). Träffade på både gamla kamrater och bekanta med trevliga samtal som följd. Några få av de som presenterade exjobb är även charmiga kamrater som jag börjat studera till läkare med.

Lunch med A och A följt av en eftermiddag med samma som ovanstående sen sushi med L och ett hårt träningspass. Resten av kvällen ska jag bara läsa bok.

Ibland känns vardagens enkelhet lite guldkantad.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Mmmm... jag har precis chattat med en nyexad läkare som visade sig ha crocs. Vita. Jag höll på att skratta ihjäl mig...

Jag gillar läkarhumor måste jag säga!

Fredrik sa...

Maria, vita crocs? Ouch.

Sandaler från ECCO ska det va.

Anonym sa...

Crocs ingår väl snart i arbetskläderna, man skulle i alla fall tro det när man går genom korridorerna. :P

Mikroskopering är ju f.ö. kul (Billig onykterhetskänsla? Säg det till glasögonormarna ...). Så länge man inte skall tentaplugga genom linsen, fifan.

Fredrik sa...

Tolkia, man skulle ju kunna tro det. De där plasttofflorna finns ju överallt.

Du menar alltså att mikroskopi-effekten blir bättre om man har glasögon? Där ser man.

Anonym sa...

Man får s.a.s. välja mellan pest och kolera - mikroskopera med glasögon, vilket ger vissa problem p.g.a. att man lägger in en lins (och inte minst ett avstånd) till mellan miskroskopet och ögat, eller miksoskopera utan, vilket ger andra problem, speciellt om man har ett litet brytningsfel. Jag brukar (eller brukade, skall vi nog säga) köra utan glasögon, med ett öga (det sista är iofs inte så jobbigt som det låter, eftersom hjärnan sköter bortkopplingen av det ena ögat ganska automatiskt efter ett tag, om bilderna misstämmer alltför mycket). :P

Fredrik sa...

Tolkia, så jobbigt. Ska vara glad över mina falkögon.