30 januari, 2009

Labbsvammel

Fullspäckad dag på labbet för en aktiv doktorand. Primärt kaffe innan experiment till höger och vänster. BMM celler renades fram, det blandades reagenser med komplett (FBS/a.b/L-glut) a-Mem medium som bas. Lite M-CSF, en aning RANKL, släng på lite E-64 och toppa med Z-RLVG. En cocktail. Stansa ut benskivor för lite pits. Ett besök inne i sterilhooden. Raw-celler för odling. Fixade med semikvantPCR för GAPDH och IkB. Hej agarosgeler och UV-ljus. Artificiell solbränna? Ja tack, gärna.
Gjorde sedan en graciös sorti och stack till gymmet en snabbis för en genomkörare ty huvudet var uppskruvat på fastplay.

Tog mig hem och lagade middag. Rosagrillad ryggbiff med varm sallad på klyftad rostpotatis, vit sparris, gul cocktailtomat och bladspenat dressad med honung, citron och vit tryffelolja toppat med grönpepparskum.

Sitter nu och lyssnar på Joe Cocker och skriver på kapitel VI. Det dröjer ännu ett tag...

2 kommentarer:

Dr Wannabee sa...

Blir lite nyfiken på om du kommer fortsätta med forskningen på heltid efter läkarexamen. Hur går det att kombinera om man vill göra båda?, blir det någon tid över till familj och goda middagar då?:)

Fredrik sa...

Drw, en väldigt kvalificerad fråga. Min målsättning är att disputera innan läkarexamen, så jag kommer under studietiden göra något avbrott och enbart forska på heltid för att bli klar med den inom en rätt ok tidsram. Att forska på heltid efter läkarexamen lär nog inte hända men jag hoppas att kunna fortsätta forska deltid i något avseende. Kanske någon sorts kombinerad post-doc utomlands där man både får vara på klinik och forska. Jag vet inte ännu, men forskningen kommer jag aldrig vilja släppa. Det är så intressant.

God middag blir det ikväll iaf. Mer om det senare.