27 augusti, 2008

Tecken om höst

Det märks i den lite råare luften. Hösten är så sakteliga på väg att göra sitt intåg över tillvaron och klä in den i sin morgonfrost och gulnande löv. På vägen hem från jobbet noterade jag också det nästan ännu säkrare tecknet för hösten - nya studenter.

Där hade de samlats i små klungor runt universitetets olika knytpunkter med ett kombinerat uttryck av både förväntan och nervositet, många av dem också i diverse mindre smickrande utstyrslar. Igenkänningsfaktorn från en svunnen period gjorde sig charmerande påmind. I antågande såg man också diverse generaler, phösare, phaddrar och andra mediokert lustiga begrepp på overallsklädda äldrestudenter med ögonen gömda bakom illa sittande pilotbrillor. Ytterligare igenkänningsfaktor. Studentoverallen, även benämnd som spyfrack, är egentligen en faslig syn. Tygmärken, bälten, utbytta delar i andra färger, hemgjorda fickor och andra styggelser. Tanken på min gamla och illavarslande gröna samt märkesbeklädda overall (som ligger gömd någonstans djupt och mörkt i förrådet) får mig att dra på smilbanden. Den var i mina ögon, trots dess kontrovers, det ultimata festplagget. Snygg var man knappast, men det var således heller inte dess syfte. En svunnen period.
Jag är ännu inte så pass gammal att jag driftar mig till yttra det var bättre förr, men banne mig; det var en rolig tid jag inte för någonting skulle vilja ha ogjord. Kvällarna med en öl under stenvalven på Scharinska, rollen som toastmaster på sittningar, shotrace Albin med A (mitt livs hittils värsta 'dagen efter' alla kategorier), after plugg, maskoten Bamse, kallbad i Vindelälven, bada badtunna till fyra på morgonen som avslutas med att äta varmkorv och brieost.

Några ögonblick ur mitt liv.

Och de är helt fantastiska.

Så där jag cyklar hemåt och förbi några av universitetens knytpunkter vet jag vad som väntar de där förväntansfulla och nervösa studenterna. Jag gläds med dem. De har fantastiska ögonblick framför sig, några som säkert etsar sig fast och följer med dem hela livet. Precis som för mig fast jag nu står på andra sidan och tittar på.

Och minns.

4 kommentarer:

Emil sa...

Superfint skrivet igen. Keep it up.

Fredrik sa...

Emil, vielen dank.

christel sa...

Ja, bra skrivet! Och jag har också många minnen av fanstastiska ögenblick som student och nolla. Med och utan svart overall.

Fredrik sa...

christel, ah en svarting. Det var en snygg overall.