04 augusti, 2008

Litterär rebound

I och med att jag står på ravinens brant, redo att kasta mig in i den fria luften och fälla ut mina kandidatvingar vilka ännu mest kan liknas vid den rangliga fågelungens motsvarighet, så känns min flygförmåga omåttligt minimalistisk. I ett rent desperat, men kanske för andra ett smått lustigt försök, har jag plockat fram litteratur från mina tidigare studier innan jag snöade in mig på skelettet och dess metabolism som doktorand. Mitt sängbord har fått ge plats åt böcker med charmerande titlar som "Klinisk fysiologi med nuklearmedicin", "Läkemedelsboken" från Apoteket, "Physiology" av Costanzo och lite lättsam läsning i form av "Anatomi" från paret Sonesson.
Under alla dessa tegelstenar till pärlor ligger mina mer ärligt charmerande skönlitterära böcker som jag fortfarande antingen läser eller har tänkt påbörja. "Foucaults Pendel" är ett arbete i ordningen som kräver både sin tid och hängivenhet. Mer vackrare beskrivningar av fula miljöer, ting och företeelser har mig aldrig passerat och den har mig i sitt grepp. Den går inte lägga bort, vilket jag självfallet inte heller tänkt. Där får nuklearmedicinen vackert ställa sig i kö.

Men hur ska jag göra med alla andra pärlor som med sin text väntar på att borra sig genom mina ögon och vidare in i hjärnans rötter. Själva källan där känslorna går i flammande brand likt en mariachi spelar en passionerad corrido, kanske självaste "Caballo prieto azabache". Fortfarande väntar njutning som Stieg Larssons trilogi, "Ett år av magiskt tänkande" av Joan Didion, "Flyga Drake" med Khaled Hosseini eller "Love Is A Mix Tape" av Rob Sheffield.

Jag lever det litterära valet och kvalet.

Usch.

6 kommentarer:

Pysseliten sa...

Det löser sig säkert! Dina sista böcker lät spännande! (Stieg Larsson vet jag är det, spara tills du har tid att sträckläsa!)

Fredrik sa...

pysseliten: Och knappast är de heller de enda (I wish), vad sägs om följande?
"Maria och José" (Erlend Loe)
"Med uppenbar känsla för stil" (Stephan Mendel-Enk)
"Nattens amnesti" (Carina Rydberg)
"Att älska som en porrstjärna" (Jenna Jameson & Neil Strauss)
"Snuff" (Chuck Palahniuk)

Du har möjligtvis inte några dygn att låna mig?

Pysseliten sa...

Oj, min lista blir bara längre. Jag brukar aldig komma ihåg vad jag vill läsa när jag har gott om tid (som NU, så jag är tacksam för alla tips!) och jag har exakt samma problem som du, att listan är för lång när tiden inte finns!

Jag har inte fastnat för hörboksläsnig än, annars är det något som folk med för lite lästid brukar rekomendera.

Fredrik sa...

pysseliten: Nej, ljudböcker har för mig ännu inte fallit ut väl. Har försökt men det ger mig inte samma fokus som när jag "tvingas" att läsa en text. Jag föredrar det gamla vanliga.

mikebike sa...

jag skulle råda dig att ta ett år av magiskt tänkande. har inte själv läst den men den ska vara helt fantastisk. och går snabbt att plöja. Stieg larsson kan vänta. lite för hypad. precis som flyga drake.

Fredrik sa...

mike: Den är planerad att läsas direkt efter Foucaults Pendel, men jag har ännu 300 sidor kvar på den bibeln. Måhända är både Flyga Drake och Stieg Larsson lite väl hypade fast de måste ändå läsas vid något tillfälle. Kanske får de helt enkelt vänta ytterligare ett tag till.