19 juni, 2008

Den lilla pojken och hans värld

Musik är ett språk. Ett språk alla människor här i världen talar men samtidigt lite på sina egna villkor. Kanske är det vad som gör det så oerhört fascinerande och mångfaldigt.

Musik har alltid varit ett av de viktigaste inslagen i mitt liv. En följeslagare och kompanjon genom åren från en liten pojke till ett skal av en äldre figur som fortfarande håller sin musik lika kär som alltid.
Jag har en spegel här på väggen bakom mig i rummet där jag sitter. När något musikaliskt mästerverk som spelas börjar krypa in under huden på mig och min blick bara snabbt av misstag faller över spegeln händer något särskilt. Spegelbilden visar en vuxen man med ansvar över sin egna familj, sitt jobb och sitt liv. Ögonen säger något annat. De speglar historien om en liten pojke för länge sedan men som i högsta grad lever inne i den vuxna mannen. Hos det vuxna skalet väller minnena in av pojken där han sitter framför sin pappas gamla LP-spelare med kanter av träinslag och den plastiga, mörkblåa kåpan över för att skydda skivorna från damm när de spelades. Det lite lätta bruset i bakgrunden som berikade den annalkande ljudridån med en värme och tonart nu mer spårlöst bortsopad bland dagens sterila CD-skivor och iTunes downloads. De fortsatta minnena av veckopengssparande för att kunna köpa LP-skivor istället för godis. När man till slut köpte sig en skiva satt man där med hörlurarna och vaggades in i en musikalisk värld helt utan motstycke. Mat och sömn var sekundärt; ljudet, känslan och musiken var allt.

Varje gång jag verkligen sätter mig ner och lyssnar, vilket inte ens nämnvärt bör jämföras med skvalande av P3 i bilen, faller jag direkt tillbaka till den lilla pojken med sina hörlurar. Jag lyssnar inte på samma sak idag som för alla dom åren sedan, men kärnan av kärleken till musiken och dess drivkraft är oförändrad och lär likadan förbli. Musik är ett magiskt mirakel, ett universalt språk.

Här nedan hittar du några fantastiska låtar och om du lyssnar på var och en av dem i ordningen som de presenteras kan du, lättare om du talar blandbandsspråket, få en mycket personlig inblick i tankarna hos en liten pojke och hans hörlurar framför sin pappas gamla LP-spelare.

Edwin McCain - Beautiful Life
Poets Of The Fall - Maybe Tomorrow Is a Better Day
KISS - Beth
Rosie Thomas - Since You've Been Around
The Perishers - Midnight Skies
Jack's Mannequin - Mixed Tape
Dishwalla - Every Little Thing
Woven Hand - Bibel & Bird
Dishwalla - Until I Wake Up
Live - Love Shines
Edward Shearmur - Grand Central
Sarah Brightman - Sanvean

Inga kommentarer: