12 november, 2008

Medicinskt jiddrande från uppgiven kandidat

Tröttsamt är inte ordet för fadäsen also known as PVK. Jag säger det bara en gång, denna sak är from hell när det kommer till mig och mitt handlag. Intramuskulär injektion? Check. Blodprovstagning? Check. Subkutan injektion? Check. PVK? Aldrig ens i närheten av check.

Världens snällaste A ställde upp tre gånger för misshandel av undertecknad men inte lyckades jag något bättre för det. Visst, sticket in går bra och blod i PVK:n är check, för in ytterligare någon millimeter går bra men sedan när jag samtidigt ska dra ut mandrängen och föra in resterande del av PVK:n går det käpprätt västerut. Jag ser nålshuvudet i plasten precis utanför huden för att sedan manövrera in den, men det går inte. Jag får gotta mig i faktumet att A misslyckades med sin PVK på mig och därmed tog hans lucky streak slut. Fast jag gottar mig inte åt faktumet att det värker som fan där han satt in den. Lätt tromboflebit? Check. Nu har jag tränat och ska enbart hem, äta mackor, dricka varm choklad och se filmen Notes On A Scandal.

Uppgiven? Check.

14 kommentarer:

KatBat sa...

eh...själv fick jag vänta till termin 8 innan jag ens var i närheten av att få till pvk. Relax säger jag bara. Och så är blodgasen mer spännande men enklare. Hejja den ist.

Dr. Jollan sa...

läskigt, övar man cvk på varandra?

stetoskopet blir det vanliga Littmann Classic II SE :)

Fredrik sa...

kat, jag är perfektionist. Kommer inte ge mig förrän jag kan det ordentligt. Mer träning som gäller för min del.

Noterar blodgasen!

drj, njäe inte cvk. Det är mer ett kirurgiskt ingrepp. men PVK absolut, och diverse andra saker. Man behöver inte öva på varandra men det ger absolut mer kunskap och bättre träning.
Littmann är bra stetoskop, mest troligt beställer jag mitt i nästa vecka. Blir ett Littmann Master Cardiology III.

Dr Wannabee sa...

funderar över min pvk-teknik.
När jag fått blod i pvkn, för jag in den max 1mm till(för att ej penetrera kärlet), sen håller jag mandrängen fast med vänster hand, (med en finger på armen/handen för stabilitet), och för in venflonen med höger. dvs venflonen rör sig men mandrängen är still. Då hålls riktningen på venflonen åt rätt håll, och du riskerar ej att skaka till genom att röra två händer samtidigt.
Alla har sin teknik när det gäller pvk, så min är inte bättre än din handledare, men ibland kan det hjälpa att byta för att få det att funka.

Boris sa...

Det handlar inte om lucky streak här är det pjåår skicklighet som gäller. Halva min underarm är blå efter det sista försöket, börjar förstå varför det gjorde ont. :)

Mård sa...

Vad tyckte du om filmen? Har tänkt se den länge men ej kommit mig för.

Vilken färg på stetoskÅpet?

Fredrik sa...

boris, ehrm... felåt. Du har någon veckohandling till godo. Promise.

mård, fullständigt briljant film. Bill Nighy är bi-rollernas konung och filmens alla dialoger kryper in under huden på en. Definitivt sevärd.

Ah, jag är lite tråkig och går på traditionell svart.

Fredrik sa...

drw, tackar ödmjukast för tips och tricks. Det ska nog fixa sig således. Min sambo, tillika SSK och mycket duktig nålstickare, gav mig lite tankar och tips (emellan skratten för min uppenbara klantighet) igår kväll.

Emil sa...

Tungt. Hoppas filmen did you good i alla fall.

Fru K sa...

Själv har jag (blott två månader från examen) enbart satt PVK på sövda patienter med dilaterade vener... Så heja, heja, träna på!

Marie sa...

Huvva, känner igen det där. Jag agerade oftast nåldyna åt mina kursare och har knappt prövat själv, satte på en fot på narkosen vill jag minnas.

Coolers stetoskop, börjar önska att jag köpt en smula exklusivare. Cardiology, minsann! :)

(Såg nåt kul häromdagen - åtminstone två av kardiologerna har fådda läkemedelsgratisstetoskop, kandidaterna har svindyra såna med förstärkare. Kan ha varit en slump.)

Anonym sa...

Haha. Jag ställer gärna upp för att utsättas för en mängd olika experiment. Är både smärttålig och dum nog att alltid vara den där snälla patienten studenter får öva på ;-) Så säg bara till om du vill ta ett stick eller sju :-)

Dr. Jollan sa...

haha, jag läste och skrev visst cvk såg jag nu, måste varit trött el nåt :)

tyckte väl det verkade konstigt...

Fredrik sa...

emil, den gjorde gott.

Fru K, då har jag alltså tid på mig? Danke schön. Mer träning nästa vecka är planerad.

Marie, prövar nog ungefär lika mycket som jag själv blir stucken. En balans.
Hihihi, lite roligt med vilka stetoskop man ser hos vilka personer! Just nu går dialogen varm om modeller, funktionalitet, dubbelmembran bland alla gruppkonstellationer.

Maria, du är välkommen any day att lägga dig på britsen och jag styr kanylerna.

drj, torde göra synnerligen ont att träna CVK på varandra. Aj. Trötthet är alltid en validerad ursäkt.