26 november, 2008

Anatomen

Är nu några dagar in på moment I av anatomin, sektion hals och huvud. Det har resulterat i att jag vaknar med ett ryck mitt i natten och utbrister "nervus abducens!". Lugnar ner mig själv och nynnar tyst "kranialnerv VI...mediala delen av fissura orbitalis superior..." innan jag somnar om med kudden hårt kramandes om livet.

Idag var det träff #1, min för övrigt enda träff då jag är bortrest hela nästa vecka, med vår amanuens som på något sätt ska lyckas med den monumentalt oöverkomliga uppgiften att banka in lite anatomiskt vett i våra tomma huvuden. Amanuensen var trevlig och så, förutom att han gick fram genom strukturer och hålrum som Speedy Gonzales på knark. Han nynnade dessutom på någon obskyr melodi när han fann tempot sjunka till strax under ljushastighet. Fick känslan av att vara lika snabb och effektiv som en snigel en måndag.

Muskelföreläsning på fredag. Allt om kärl och nerver efterföljande dagar är på nivån om självstudier. Jag litar starkt på kvällskombinationen skotsk pub, Guinness Stout och medhavda anatomikompendier. Eh.

7 kommentarer:

Dr Wannabee sa...

Jag måste säga att jag tycker det är skitkul att vi läser anatomi båda två, fast på olika terminer. En kursare till mig blev förhörd på skallbasen idag. Så jag har alla hål och nerver snurrandes i huvudet.

Allt går, och går det inte så finns det omtentor :)

Fredrik sa...

drw, det är faktiskt riktigt roligt. Håller med till fullo! Alla dessa hål och nerver, hela jag känns som ett hål.

Men inga omtentor, då pluggar jag hellre så ögonen blöder. Nästan.

Dr Wannabee sa...

Ja det där med omtentor är ett aber.

Jag brukar säga att det finns alltid omtentor, men innerst inne känner jag att det skulle komplicera livet ngt hemskt. Att plugga två kurser samtidigt, när man lever det fullspäckade livet som jag gör, det funkar inte. Det går bättre om man inte har andra åtaganden (som barn tex)

Boris sa...

Att vakna mitt i natten rabblandes CN är ett bra tecken och inget du borde oroa dig över. När du utbrister schyst M.Rectus Capiti under sexuellt samkväm är det dock dax att koppla av lite....

Fredrik sa...

drw, absolut ett aber. Har dragits med min beskärda del av omtentor under min första studiesväng och det ska jag absolut inte göra under denna utbildning. Totalvägrar.
Ett så fullspäckat liv som även jag har (två barn, deras aktiviteter, lite fritid med familjen etc) ska inte behöva lida för att jag är för lat att plugga ordentligt.

Boris, bra då känner jag mig lite lugnare. Om den andra situationen dyker upp ser jag till att söka hjälp asap.

Anonym sa...

Å, vad härligt att lära sig konkreta saker. Vill också läsa anatomi och dricka öl med trevliga kursare ;-)

(Kan vi inte gå på ett sånt ställe den 6:e)?

Fredrik sa...

Maria, det är riktigt roligt (men mycket!). Klart vi kan gå på något trevligt ställe och dricka öl - alla gånger.