08 november, 2008

Fest, dans & choklad

Disputationsfesten blev en riktig höjdare trots sned slips och sprängande bihålor. Champagne, god mat (medelhavsbuffé), tiramisu, röda viner kantat med många skratt, spex och trevliga dialoger. Samtalade bland annat med A's pappa som är både anestesi- och smärtläkare. Vilken kunskap. Till bords var jag omringad av doktorander inom yrkes- och miljömedicin med väldigt diversifierade bakgrunder som beteendevetare, sjukgymnaster och annat. Stimulerande till topp och tiden blåste förbi i ett rungande huj.

Kvällen blev, åtminstone relativt ung, då morgonen bjöd på sista pyttedansen med dottern. Pippi hälsade på och hon sken som solen på en klarblå himmel hela tiden. Dottern alltså. För sista gången yttrades därmed även frasen "Ajö ajö och tack för idag, idag har vi dansat jättebra". Fast vi återkommer till vårterminen.
Gick sedan en sväng på den magnifika barnbutiken Sagolika Ting som med hästlängder och en mil klår allt vad nationella barnkedjor (sätt in valfritt namn) heter, mest för att få lite trevliga julklappsidéer. Dottern var synnerligen charmig när hon föll mentalt pladask över en gigantisk och mjuk Hello Kitty. Ungefär samma blick jag skulle få om jag höll en Canon Mark II i händerna. Innan hemfärd landade jag även inne i Chokladbutiken och gick därifrån med en liten ask Lily O'Briens praliner. Ypperligt sällskap till kvällens glas vin och goda middag.

Mjukispappa och vardagslyx? Nej, kalla det livsnjutning. Mer sådant till folket.

8 kommentarer:

Boris sa...

Helt klart fall av mjukispappa något vi alla sedan länge anat att du är. Och försök inte locka med mig till barnbutiken....
På skrivbordet står den där flaskan Bin2 redo för att förtäras på aftonens omtentafest för tandläkarstudenter. Provokativ brat skall kvällens roll vara....

Dr. Jollan sa...

Vad härligt det låter :). Det där med livsnjutning är något som jag ständigt övar på...för en del kommer det helt naturligt.

Dr. Jollan sa...

f.ö. läser jag i Gbg :)

Fredrik sa...

Boris, du skulle smälta som vax därinne. Garanterat.
Jaså en Penfolds Bin2 igen? Själv har jag en Penfolds Rawson's Retreat som dock blir mer rödvinssås än något annat. Det blir en fruktigt vit Alsace till maten.

Dr Jollan, torde vara naturligt för mig då. Mer njutning i livet.

Pysseliten sa...

Här blev det gott italienskt Campolieti Ripasso, rekomenseras!

Fredrik sa...

pysseliten, 'rekomenseras'? Redan tittat så pass djupt ner?
Skämt åsido, jag tackar för tipset! Skål.

Anonym sa...

Åååååå, den leksaksaffären vill jag till!

Vilken underbar dag :-)

Fredrik sa...

maria, en fantastisk dag. Sagolika Ting är en supermysig liten affär.