10 januari, 2011

Renovering som eskapism

Ligger i ett vardagsrum på en tillfälligt illa bäddad dubbelsäng med madrasserna direkt mot det nakna parkettgolvet och försöker somna till ljudet av CSI från tv:n. I andra hörnet av rummet småsnarkar en liten kille i sin spjälsäng. Från fönstrens tvivelaktiga gummilister söker sig kylig luft ned mot golvet och tvingar mig dra täcket tätare omkring min kropp. I sovrummet fåtalet meter bort ekar det tomt, möbler är ute och vi inväntar fina nya leveransen i morgon som ska bjuda in till skönhetssömn hittills aldrig skådat i residenset. Tillika har arbetet med vad som ska bli lillgrabbens och dotterns gemensamma rum börjat ta fart. Det var ju som sagt det där med mig och inredning. Dessutom, en fullt legitim sysselsättning om kvällen för att skingra tankarna ifrån det uppenbara faktumet att morgondagen är T-2.

2 kommentarer:

Anonym sa...

En gammal klassiker! Aldrig har väl viktiga papprena varit så välsorterade, blommorna så välvattnade och studentlyan så välstädad som i tentatider. Men jag tror det är bra. Att tänka på någit annat alltså.

Lycka till på dagen T!

Fredrik sa...

Mellanbarnet, välvattnade blommor? Ehrm, du vet väl om att jag är The Grim Reaper när det kommer till hushållsväxter och kan avliva en kaktus på mindre än två dagar blankt? Studentlyan är inte heller en vacker syn pga renoveringsstatus, men lita på att papprena är i sin ordning. Någon kontroll får det vara på torpet om än hjärnan är lika mogen och nära kollaps som en röksvamp.