01 oktober, 2011

Elva

En helt vanlig helgdag. Mörkt ute. Inga särskilda planer. Telefonen ringer oväntat. Svarar. Det är en kompis åt henne. Tycker jag ska komma förbi och "hänga" som vi gjorde på den tiden, den tiden då allt var lite enklare än nu. Åker dit, träffar nya människor, hennes vänner, och henne.

Den kvällen var vår första. Av misstag sprutade hon Sprite ur mungipan på mig och skämdes. Jag bara log och tyckte om henne.

Den kvällen var det inte längre hon och jag.

Det blev vi.

Idag. För elva år sedan.

Så idag, elva år senare, annorlunda och så mycket bättre, lagar jag åt min bästa vän i livet en middag som borde gå att äta trots nyligen utförd tonsillektomi och halsont. Svampsoppa och ryggbiff med gremolata.

Jag älskar dig. Då, nu, i morgon och alla dagar därefter.

Inga kommentarer: