04 juli, 2008

Korrespondens

Bäste Herr Jante.

Du har funnits mycket länge i talande språk. Redan i antiken fanns du där då Periander rådde Thrasybulus att skära topparna av de högsta delarna på majsfälten, eftersom symboliken till samhället var att rensa ut och bort de som överskuggar resten. I modern text manifesterades du sedan för första gången 1933 av den danska författaren Aksel Sandemose i alstret "En flyktning korsar sitt spår". Ja det krävs väl en dansk.

Skämt åsido om danskar så ligger min allvarliga undran i varför det ska vara så att medelmåttigheten och anonymiteten av många är betraktat som det bästa valet i livet? Håll dig i bakgrunden, stick inte ut och lev medelsvensson så får man heller inga stora problem till skillnad från motsatsen. Jag driftar mig hellre till påståendet att om man inte tar risker och antar utmaningar får man heller aldrig skörda frukterna av ett rikt och stimulerande liv.

Varför ska det betraktas som fult och otrevligt att vilja åstadkomma något och vara stolt över detsamma? Jag ser varken poäng eller vett i begreppet, definitivt inte heller i dagens samhälle och tidevarv där det finns så mycket kontakt med omvärlden. Ta bara att landet på andra sidan jorden kan kännas som närmsta grannen och det till faktumet bara tar ett dygn att flyga dit (jag har personligen prövat). Det är en stor skillnad i jämförelse med tidigare då brukssamhällen ofta var mer hierarkiska i sin struktur och kontakten med omvärlden var milt sagt sparsam. Själva bruksmentaliteten är en förlegad princip vi medmänniskor borde skakat av oss som blöta hundar för länge sedan, men ändå älskar vi konformismen utan förbehåll. Att rätta sig efter omgivningens normer och regler där om man har en avvikande åsikt ska skys som en rabiessmittad byracka.
Tänk om självständighet, originalitet och excentricitet kunde vara symboler för någonting gott och positivt utan att från andra kantas av avundsjuka och mörka blickar? Jag kommer aldrig skämmas eller sky min stolthet över de bedrifter jag kämpat för och sedermera överkommit. Det ligger inte i min natur och kommer aldrig att göra.

Fuck Jante och alla ni som håller med honom.

4 kommentarer:

Pysseliten sa...

Absolut! Med bra självförtroende kommer man långt och med ödmjukhet lite längre.

Fredrik sa...

pysseliten: Ja kombinationen av de två är självfallet oslagbar.

Anne sa...

ja få saker är så otrevligt som jante.

Fredrik sa...

anne: Agreed. Till fullo.