26 september, 2009

En lördag above

Åkte iväg med dottern till pyttedansens fortsättningsklass. Små baletthintar smög sig in i alla andra roligheter av känguruhopp, spökdanser och äppelplockningar. Ballerinaklänningen fladdrade runt runt fram och tillbaka, alltjämt ackompanjerat av det bredaste och genuina leende possible. Tror jag smälter på plats. Plask plask. I den efterföljande värmande höstsolen svängde jag in på Costas för stans bästa latte macchiato. I släptåget och med danshoppande steg var dottern när vi styrde riktningen mot bondens egna marknad vid en av stadsparkerna. Botaniserade bland all frukt och grönt tills jag blev saligt lyrisk och påsarna i vardera hand svällde över av fantastiska råvaror. Vackra morötter, jordig potatis, vit och fänkål, lökar i alla de former och färger, rödbetor, magiskt franska surdegsbröd, örter, zucchinis, doftande broccoli och den största pricken ever över i:et i form av en stor burk åkerbärssylt. Teh rån men teh lycka. Stannade på torget och på en utmejslad stenbänk med rådhuset i ryggen och solen i ansiktet satt jag och dottern med en varmkorv i handen och tyckte allt var något av en lördag above the rest. Nu doftar det härligt i hela bohaget av nykokt rabarberkräm och till middag bakas det italienska pizzor enligt konstens alla oskrivna regler.

Hela alltet är så smörigt klämkäckt att jag nästan brister ut i galasång med In This Moment av Hardline.

3 kommentarer:

julia sa...

Aaaaaaaaaw! Efter att själv ha haft tre barnbalettlektioner och fått min lördagsdos av kramar kan jag inte annat än le stort.

Anne sa...

sött. jag älskade mina balettlektioner när jag var liten och balettklänningar såklart. i själva verket gjorde jag nog det mest för balettklänningarna.

Fredrik sa...

Julia, u know the feeling således. Det var en behaglig dag utan omskrivelser.

Anne, förälskelser är bra oavsett källan. Får väl se var dragningskraften ligger hos min dotter. Hennes pappa gillar ju dansbiten iaf.