19 september, 2008

Över

Att skildra den mentala påfrestning denna obligatoriska doktorandkurs är ingenting jag behöver göra någonting mer, dessutom uttrycker Anna W (en doktorand som också gått kursen) det alldeles lysande i sin egna blogg. Hennes musikaliska dedikation i form av "Hurry Up I Really Think I'm Dying" med Bring Me The Fucking Riot...Man är naturligtvis av lysande mått och jag känner ett brinnande begär att göra samma sak. Kunde dock inte välja mellan de två bästa kandidaterna, dra era egna slutsatser.

Slayer - Bloodline


AC/DC - Hell Ain't A Bad Place To Be

Men nu får det vara slut på negativiteten, istället kan jag dela med mig av lite goda nyheter. Åker till Aberdeen i Skottland i december för en forskningskurs! Inte så speciellt i sig, forskningskurser finns trots allt överallt av olika nyttig (ehrm) karaktär . Den här är dock lite särskild eftersom den har mycket begränsat platsantal och väldigt många sökande från hela Europa. Man får möjlighet att jobba och lära sig avancerade metoder med mycket hands-on övningar i och med det är så få deltagare. Hade inte alls stora förhoppningar att komma med (~3% chans att bli utvald) men jag skrev en i mina ögon lagom ansökan och hur nyttig kursen i fråga skulle vara för min forskning. Det räckte tydligen. Check.

Nu ska jag ta tag i nästa bidragsansökning från Kempe så jag kan ta mig både till Wien och USA nästa år. Yay.

6 kommentarer:

christel sa...

Åhnej vad mycket man reser som doktorand.. Jag som bara vill vara hemma!! OBS Ironi! Men just nu vill jag hem - snart! Och utan tyfoner, helikoptercrasher eller försenade flyg tack och gärna tillfälle att få en sista partykväll med gänget! Så om en vecka borde jag sova i min egen säng om allt går enligt planerna. Grattis till kursen!

Anonym sa...

Ha så skoj på nya kursen och hoppas den blir givande. Själv ska jag förhoppningsvis kunna labba till veckan. Jag är verkligen överlycklig att introkursen är över, för den var verkligen pinsamt dålig. Att jag gick när vi var inne på "överblick av kliniska forskningsdesigner" för andra gången på två dar var verkligen en tyst protest mot kursen. Ha en trevlig helg! /Anna

Fredrik sa...

Christel, din hemlängtan är förståelig. Resandet som doktorand varierar en hel del. Vissa reser mycket, andra nästan inget alls. Jag har turen att få resa relativt mycket inom min doktorandtjänst vilket är väldigt roligt.

Anna, det hoppas jag också att den blir. Sämre än den här introkursen är i alla fall en omöjlighet. Även jag hoppade över utvalda delar eftersom det fanns ett personligt behov att behålla mina sinnens fulla bruk till helgen. Ha en trevlig helg du med.

Anonym sa...

Hurra! Stort grattis till att bli utvald. Du kommer gå långt :-)

Fredrik sa...

maria, tack! Ja vem vet? En förhoppning om att kunna uppnå de mål jag sätter finns i alla fall. Än så länge har det gått riktigt bra.

Pysseliten sa...

Ja, grattis, man behöver få bli utvald då och då!
Jag reste inte särskilt mycket som doktorand, det blir nog betydligt mer nu när jag jobbar utanför akademin. Nu passar det bättre med resor i mitt liv och valet att inte resa tidigare var mest mitt.