06 september, 2008

Det finns mat och Mat

Emellanåt blir dagar så där riktigt fantastiska. Idag var en sådan dag.

Allt började med en morgon som bestod av träning och fortbildning. Detta var för mig lite särskilt eftersom det var fortbildningen på det som jag var till Nya Zeeland och filmade för i början av maj. Att se sig själv på dvd:n gav mig fantastiska flashbacks från hela min resa dit. De underbara öarna utanför "The City Of Sails" med sina stränder, vingårdar och extraordinär natur. Den sanslöst vackra staden som hade mig trollbunden från första till sista stund. Åh vad jag längtar tillbaka till paradiset på jorden. Utan underdrift. Bara Lover's Walk i den största park jag någonsin sett och befunnit mig i var trollbindande.

Men åter till verkligheten.

Vid lunchtid så hade barnen från dagis en session med sång och spektakel nere på en stor scen på torget. Solen sken och barnen skrattade och njöt. Alla deras föräldrar såg minst lika glada ut över denna fantastiska sensommardag. Efter sångstunden så styrdes kosan med barnen längs några av stadens gator och inhandlade diverse pryttlar av mindre värde innan jag landade på Egna Bondens Marknad. Stånd på stånd med lokala råvaror av alla de sorter. Jag smakade av svampsoppor, sylter, marmelader, frukter och mer därtill tills jag var helt salig. Att jag knuffade omkring på en inte allt för lätt barnvagn med inhyst dotter, packning och grabb på ståbräda rörde mig inte i ryggen. Istället handlades det fantastiskt fina grönsaker, rotsaker, frukter och annat lyxgodis. Ja, se själva (en del av det).


Undrar ni över burken? Well, vad är en marknad utan att komma hem med en liten burk av myrens gyllene guld known as hjortronsylt? Inte mycket. För där går man omkring, njuter av miljön och alla underbara råvaror samt en hamburgare av äkta sort (glöm Max, Donken, Burger King eller whatever) så kickar naturligtvis inspirationen till matlagning i överväxel. När mina ögon sedan föll över lokalt producerad lammytterfilé visste varken mina pengar i fickan eller vett några gränser. Extremt habegär av måste-sort.

Nu sitter jag här, utan pengar på fickan men med godaste middagen på sjukt länge i magen. Rotsakspytt på morötter, lök, salladslök, zucchini och färskpotatis smaksatt med honung, vit tryffel och citron. Till det lättkokt broccoli och rosagrillad lammytterfilé. Före maten kände jag mig lite sugen på en lördagsdrink och även om tillgången på drinkmixer var skral hittade jag lite tropisk juice. Letade runt i barskåpet och skakade ihop lite Absolut Mango, Cruzan Mango och Passoä med is som toppades med juicen och en skvätt grenadine. Succé. Om en stund blir det dessert. Vit chokladmousse med hjortronsylt.

Ropa till om recept önskas.

Det är lycka serverad på tallrik.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Bah. "Myrens"/"myrarnas" guld (alt. bara "myrguld"), inte "myllans".

Synd att detta guld alltid vaktas av en gigantisk armé av myggsoldater.

Fredrik sa...

Ah, en liten slamkrypare. Myren är självklar, har fixat.

Myggsoldaterna är ett gissel för sig, men jag slapp dem genom att bara gå på marknaden som istället svärmade med getingar. Pest eller kolera?

Anonym sa...

Låter helt underbart. Du bara måste bli TV-kock också! Det skulle bli succé :-)

Fredrik sa...

maria, vem vet. Kanske blir nästa bana att slå sig in på efter studierna och forskningen.

Marie sa...

Oj. Det där skulle man inte läsa på fastande mage, märker jag.

Fredrik sa...

marie, att läsa på fastande mage är statistiskt kopplat med uppenbara hälsorisker att hamstra sitt eget skafferi och kyl.